Thuis ontspannen


Helaas is SpaWeesp voorlopig nog gesloten. Wij geven jou graag tips om toch te kunnen ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan de recepten van onze smoothies of leer de basistechnieken van een klassieke massage.

Lekker en gezond eten

Als je thuis zit kan het lastiger zijn om gezond te eten. Je dagelijkse ritme is anders en daardoor verandert je eetpatroon vaak ook. Maar waarom is gezond eten zo belangrijk, juist in deze tijd?

  • Gezond eten zorgt ervoor dat je weerstand hoog blijft. Met een hoge weerstand word je minder snel ziek. Mocht je toch ziek worden, ben je er met een hoge weerstand vaak sneller vanaf.
  • Samen eten en drinken is enorm gezellig. Je neemt de tijd voor elkaar en er kan samen gelachen worden. Een perfect moment om even te vergeten wat er allemaal om ons heen gebeurt en te genieten van elkaar.
  • Het voorbereiden van een diner is een leuke tijdsbesteding. Begin in de middag al met het klaarzetten van spullen (het dekken van de tafel) en bereid met je huisgenoten vast wat (kleine) gerechten in de keuken. Zo draagt iedereen in huis een steentje bij.

Weet je niet zo goed wat je moet koken? Bekijk eens de menukaart van SpaWeesp, misschien kom je dan wel op leuke ideeën. Eet smakelijk!

Gezonde smoothie

Mis jij de lekkere smoothies van SpaWeesp? Wij geven jou wat recepten om een heerlijke en gezonde smoothie te maken;

  • Smoothie aardbei: voeg 6 tot 8 aardbeien, 50 ml vanilleyoghurt, 50 ml sinaasappelsap en 50 ml melk samen en doe dit in de blender. Niet alleen lekker, maar ook vol met vitamines!
  • Smoothie ananas-kokos: voeg een banaan, 300 gr ananas, 100 ml kokosmelk en 50 ml sinaasappelsap samen en doe dit in de blender. Doe het in een mooi glas met een rietje en genieten maar!
  • Smoothie mango-passievrucht: voeg 200 ml sinaasappelsap, 75 gram mango, 1 banaan en 1 passievrucht samen en doe dit in de blender. Een tropisch geniet momentje!

Wil jij je smoothie iets steviger en direct lekker koud hebben? Gebruik dan eens diepvriesfruit. Vind je de smoothie nog iets te dik? Wat extra sinaasappelsap of gewoon iets water maakt het mengsel wat minder dik. De smoothie is het lekkerst als je het direct drinkt maar in de koelkast is het zeker nog een dag te bewaren.

Gezichtsmasker maken

Er bestaan veel soorten gezichtsmaskertjes. Het ene masker is geschikt voor een droge huid en het andere masker juist weer voor een vette huid. Wist je dat je ook heel goed zelf een masker kunt maken?

  • Een honing-yoghurtmasker heeft een reinigende werking en helpt bij het tegengaan van puistjes en mee-eters. Meng 1 theelepel honing met 1 theelepel yoghurt en voeg daar wat druppels limoensap aan toe. Breng het masker aan op je gezicht en laat het 10 minuten inwerken. Spoel het masker af met koud water.
  • Een appelmasker is een reinigend en verzachtend masker. Rasp een appel en meng dit met 5 eetlepels honing. Breng het aan op je gezicht en spoel het na 10 minuten af met koud water.
  • Een aardbeienmasker reinigt een vette huid (en ruikt héérlijk). Meng 5 aardbeien met 1 eetlepel yoghurt en een eetlepel honing. Prak het mengsel fijn en breng het masker aan op je gezicht. Laat het 10 minuten intrekken en spoel het af met lauw water.

Haarmasker maken

Heb je de smaak te pakken met het zelf maken van maskertjes? Er zijn ook veel mogelijkheden om zelf een masker te maken voor je haar:

  • Een bananenmasker is geschikt voor breekbaar haar. Prak 1 banaan en meng dit met 1 eetlepel olijfolie en 1 eetlepel honing. Breng het masker aan, laat het 30 minuten intrekken en spoel het uit.
  • Een aardbeienmasker helpt het tegengaan van vet haar. Prak 6 aardbeien met 1 eetlepel honing en 1 eetlepel kokosolie. Breng het aan op je haar en laat dit 15 minuten intrekken.
  • Een avocado-honingmasker is een voedend en verzorgend masker. Prak 1 rijpe avocado en voeg deze samen met 1 eetlepel honing en 2 eetlepels kokosolie. Breng het aan op je haar en laat het 15 minuten intrekken.

Heeft je haar een echte boost nodig? Wikkel dan een handdoek om je haren tijdens het intrekken van het masker. Door de warmte trekt het nog beter in je haar. Was het masker altijd goed uit om vet haar te voorkomen.

Ervaar jij of je huisgenoot knelpunten in je lichaam? Probeer eens een massage te geven. Wij hebben de basisregels op een rijtje gezet. Heb je de smaak te pakken? Kijk dan eens op de speciale 'tips voor thuis' pagina van het WellnessInstituut. Hier worden elke week tips en weetjes gegeven over masseren, het menselijk lichaam en tips om fit te blijven.

Een moment ontspanning

In deze onzekere tijden hebben veel mensen last van stress. Dat kan zorgen voor knelpunten in de rug, nek of schouders. Steek wat geurkaarsen aan, dim het licht, zet een rustig muziekje op en zorg ervoor dat de ruimte waarin je gaat masseren niet te koud is. Een klassieke massage bestaat uit 3 technieken:

  • Strijkende beweging: verplaats je handen over de huid met een constante druk richting het hart. Dit kan matig of stevig zijn. Bij de teruggaande beweging zet je geen druk.
  • Kneden van spieren: door het kneden van de spieren wordt de spier soepeler omdat je verklevingen losmaakt. Ook het afvoeren van afvalstoffen uit weefsels wordt bij deze techniek gestimuleerd.
  • Ritmische slagen: maak een serie snelle, opeenvolgende slagen met de vingertoppen, een gesloten vuist of de zijkant van de hand. Je voelt zelf wat je het fijnste vindt.

    Gebruik massage olie zodat de massagegrepen niet te stroef gaan of gebruik dit in combinatie met scrub voor een extra beleving van de massage. Probeer uit welke combinatie van technieken jij het fijnste vindt en oefen op elkaar. Succes!

De kracht van geur

Geuren prikkelen de zintuigen en kunnen zorgen voor een ontspanningsmoment. Denk bijvoorbeeld aan versgebakken brood of een bepaalde parfum waar je herinneringen bij hebt. Het is bewezen dat sommige geuren een positief effect hebben. Deze geuren worden dan ook vaak in sauna's gebruikt.

  • Lavendel heeft een rustgevende werking en is ideaal om in de slaapkamer te gebruiken om zo de nachtrust te verbeteren. Gebruik bijvoorbeeld lavendelolie wanneer je het beddengoed wast. Het is bewezen dat lavendel helpt op stress en angstgevoelens te verminderen.
  • De geur van munt geeft je juist een opgewekt gevoel. Een kopje muntthee is dus perfect tegen je middagdip. Het frisse kruid kan daarnaast helpen tegen hoofdpijn en misselijkheid. 
  • Rozengeur helpt om je te laten ontspannen. De warme geur van rozen zorgt voor geestelijke rust. Net als bij de geur van lavendel kan rozengeur je nachtrust bevorderen.
  • De geur van vanille is warm en zoet. Het helpt bij het creëren van een warm gevoel. Er zijn veel producten zoals geurstokjes en geurkaarsen met de geur van vanille. Steek deze aan in huis en geniet van de warme geur.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes;
  • Kom alles te weten over wellness & sauna;
  • Je kan je ieder moment weer uitschrijven.

TREATMENTS®

Haal de geuren van SpaWeesp in huis met de producten van TREATMENTS®! De productlijnen Uyuni, Shinshiro, Mahayana en Ceylon worden ook in ons resort gebruikt. Zo krijg je toch nog een beetje dat gevoel van een dagje wellness. Denk aan scrub, massage olie en bodycream.

Bestellen

Wellness Giftcard

Ken jij iemand die ontzettend hard moet werken in deze onrustige tijden? Iemand die wel een dagje wellness verdient als deze periode weer voorbij is? Verras diegene met een Wellness Giftcard zodat hij of zij tegen die tijd kan genieten van een dagje pure ontspanning.

Bestellen